Je wilt door en groeien. Je hebt echt iemand nodig die werk uit handen neemt en met je samenwerkt. Én iemand dient zich aan die ook heel graag het werk voor je wil doen! Yes, je kunt bijna niet wachten om te starten. Je voelt de klik en je merkt dat je ook echt overeenkomsten hebt die jou het gevoel geven dat het wel goed zit. Je duikt vervolgens meteen de inhoud in om ervoor te zorgen dat het werk zo goed en snel overgedragen wordt. Wanneer kan je beginnen?
Ervan uitgaan dat het wel goed komt omdat de “klik” er is, maakt ook vaak dat we te snel iemand willen aannemen. Niet veel later zit je vervolgens met een totale deceptie. Weer niet gelukt!
Herkenbaar? Of ben je de persoon die niet over één nacht ijs gaat en juist misschien te lang wacht en niet tot een beslissing komt? Ook dan bied ik je hier de handvaten die ervoor zorgen dat je een weloverwogen beslissing kunt nemen die voor jou werken. Want we vergeten vaak dat er meer bij komt kijken. Is dit wel de persoon die dit werk goed kan doen? Wat heb jij nodig van degene? Hoe vullen jullie elkaar aan? Hoe kunnen jullie het beste samenwerken? Wat is dan handig dat jouw nieuwe teamlid van jou weet en wat wil jij van de ander weten? Zomaar even wat vragen.
Zo heb ik veel teleurstellingen gezien bij ondernemers die uiteindelijk bijna zover waren dat ze het maar helemaal wilde opgeven en niet verder konden groeien. Soms zelfs tot het willen verkopen van hun bedrijf. Zo ontzettend jammer, want dit is zeker niet de bedoeling van jouw onderneming en jouw missie. Het kan ook echt anders. Het is namelijk mijn missie dat jij bewuste keuzes maakt die voor je werken, waardoor jij en je onderneming verder kunnen ontwikkelen en meer impact kunnen realiseren om de wereld een stukje mooier te maken. Je bent nodig!
Dus op naar een goede voorbereiding om nieuwe teamleden aan te nemen! Én je hoeft het niet alleen te doen. Ik ben ook in te schakelen als sidekick om met je mee te kijken of deze persoon bij jou en je onderneming past, die het werk ook voor je gaat realiseren en kan meegroeien met jouw missie.
Hierbij de 7 top tips die je alvast ter harte kunt nemen.
Tip 1. Weet vooraf welk werk er gedaan moet worden en wat daarmee wordt opgelost.
Wat gaat het jou bieden naast meer rust?
- Maak een duidelijke inventarisatie van de werkzaamheden en omschrijf wat jouw behoefte is. Wat is het werk wat moet gebeuren? Wat wordt er opgelost? Wat moet het opleveren? Hoe ziet dit eruit? Wat gaat er dan beter? Wat wil je dat er beter gaat dan als je het zelf blijft doen? Wat gaat er dan niet meer mis bijvoorbeeld?
- Wat wil je dat jouw nieuwe teamlid meebrengt? Waar wil je dat deze persoon minimaal aan voldoet? Denk hierbij aan kennis en vaardigheden, maar ook aan persoonlijkheid. Rustig of houd je wel van wat meer outgoing binnen de werksfeer? Welk denkvermogen (probleemoplossend vermogen) wil je dat degene meebrengt bijvoorbeeld?
- Wat voor rol moet degene binnen jouw onderneming vervullen en welke term (functienaam) is herkenbaar voor de buitenwereld? Deze vraag is van belang volgens de wet om uiteindelijk ook in een nieuwetijdse overeenkomst te kunnen plaatsen;
- What is in it for the other? Wat is jouw missie, je bedrijfscultuur, je kernwaarden, hoe wil je samenwerken? Wat kan de ander verwachten? Kan degene zich verder ontwikkelen persoonlijk als ook in salaris? Waar wil je dat degene ja tegen zegt?
- Welke voorwaarden wil je bieden? Aantal uren per week, periode, vergoeding etc.?
Als je dit eenmaal hebt voorbereid wordt het ook gewoonweg leuker! Je loopt er zelf ook weer eens doorheen, past in de loop van de tijd wat aan en je komt daarbij ook als professioneel over. Je geeft meteen de kwaliteit van werken aan je nieuwe teamlid aan. Walk the talk!
Tip 2. Bereid het kennismakingsgesprek voor.
Nu je de voorbereiding hebt gedaan, wat je precies nodig hebt en wie, komt de volgende fase. Je hebt een superleuk persoon die ook helemaal enthousiast van jou en je onderneming is. Jullie gaan het gesprek aan om te gaan verkennen of jullie een match zijn. Vaak worden in een kennismaking of verkenningsgesprek, zoals ik het zelf graag noem, dezelfde vragen gesteld en helaas vaak zonder voorbereiding. Dit vergroot de kans dat je de belangrijke vragen vergeet te stellen en je aan het einde nog niet echt weet of dit nu de juiste persoon is voor het werk en voor jou. Verras ze met creatieve en opdrachtgerichte vragen.
- Maak eerst een lijst van criteria wat degene echt mee dient te brengen. Dit is een handig afvinklijstje tijdens het gesprek.
- Wil je nog graag een CV of motivatiebrief? Lees deze dan ook zorgvuldig door. Check de LinkedIn-pagina en Google de naam van je potentiële nieuwe teamlid. Wat zie je, wat is je eerste indruk? Wat brengt degene mee en wat zie je nog niet? Wat zou je van degene willen weten in relatie tot het werk dat je te bieden hebt? Welke vragen komen in je naar boven?
- Schrijf vooraf de vragen op en vraag tijdens het gesprek door. Stel gedragsgerichte vragen, zodat je achter de drijfveren van de kandidaat komt. Wees nieuwsgierig naar hoe iemand het heeft gedaan. Vraag door op praktijkvoorbeelden en de rol die degene hierin heeft gespeeld.
- Gebruik hiervoor de STAR-methode (Situatie, Tijd, Actie, Resultaat). Vertel wat was de opdracht? Hoe heb je het aangepakt? Wie waren erbij betrokken? Wat was jouw rol hierin? Vertel, wat was je grootste uitdaging? Hoe heb je dit opgelost? Wat was je grootste meevaller? Als je terugkijkt wat zou je nu anders doen? Vertel eens over de periode van het “project”. Hoe lang was hiervoor gepland en wat was de uiteindelijke duur? Wat waren de signalen van vertraging? Hoe ging je hiermee om? Wat was het uiteindelijke resultaat? Ben je tevreden? Waarom? Etc….
- Tot slot, zorg voor een fijne setting die ook overeenkomt met de werksetting. Laat degene zich welkom voelen doordat je thee/koffie/water etc. al hebt staan. En vooral have fun tijdens het gesprek.
Wat voorbeeld vragen:
Hoe zou je jezelf omschrijven, in één woord?
Kan een lastige vraag zijn voor iemand die wat minder zelfbewust of bescheiden is. Dit geeft dan ook informatie over hoe snel en helder iemand hierop antwoordt.
Het is lunchtijd, een jaar van nu. Wat ben je aan het doen?
Je kunt hier de ambitie en verwachtingen alvast horen.
Waar gaat jouw keuze naar uit: een te laat maar perfect resultaat, of een goed resultaat binnen de deadline?
Handig om te weten of iemand gaat voor perfectie of kan werken met deadlines als het werk dat je hebt dit ook verlangt.
Waar krijg jij stress van?
Fijn om te weten en rekening met elkaar te houden en ook belangrijk om te weten hoe stressbestendig iemand is als het werk hectisch is. Hoe goed kent iemand zichzelf.
Wie inspireert je en waarom?
Het antwoord hierop geeft de waarden aan van wat iemand belangrijk vindt in het leven en/of werk.
Stel dat je op een onbewoond eiland zou belanden, welke drie items zou je bij je willen hebben en waarom?
Deze vraag geeft weer hoe creatief iemand is en in hoeverre iemand oplossingsgericht denkt.
Tip 3. Wees nieuwsgierig en vermijd naïviteit.
Je bent gewoon enthousiast. Niets mis mee natuurlijk. Je toekomstige teamlid is al net zo enthousiast en zal dezelfde valkuilen herkennen. Die wil waarschijnlijk maar al te graag voor je werken. Vraag daarom om voorbeelden, referenties en wellicht wil je eerst een proefopdracht of pilot aangaan. Je wilt er niet van uit gaan en juist op basis van vertrouwen samenwerken, echter als mens maken we verhalen vaak mooier en in de dagelijkse werkelijkheid wil dit wel eens verschillen. Dus als je gaat voor een duurzame samenwerking, investeer dan ook in de doortastende vragen om met elkaar tot de kern te komen. Geef aan dat je juist van referenties wilt horen hoe ze de samenwerking hebben ervaren en waarmee ze jou zou kunnen helpen een goeie start te bieden. Durf specifieke vragen te stellen en geef aan dat je graag anderen spreekt die ervaring met jou hebben opgedaan.
Tip 4. Neem de tijd.
Vaak laten we ons beïnvloeden doordat we nu iemand nodig hebben, waardoor je geneigd bent minder kritisch te kijken. Juist nu is het extra van belang om zorgvuldig te werk te gaan. Juist nu je het druk hebt, kun je er geen drukte of onverwacht extra werk bij hebben. Je wilt voorkomen dat je gaat samenwerken met iemand die na een korte periode weer afhaakt. Dan ben je nog verder van huis én een deceptie verder waardoor je wellicht helemaal niet meer iemand wil aantrekken. Dit zie ik bij veel ondernemers namelijk gebeuren. Soms leidt dit zelfs tot de gedachte dan maar helemaal met de onderneming te willen stoppen. Stop met die gedachte! En volg de tips op in dit blog én laat je bijstaan door iemand zoals ik, die met je mee kan kijken vanuit een professioneel en onafhankelijk oogpunt. Zo heb ik al veel klanten kunnen behoeden voor een teleurstelling. Het is geen garantie. Er kunnen altijd zaken meespelen die niet voorzien waren zoals plotselinge live defining moments, maar je kunt aan de voorkant veel voorkomen. Dit geldt absoluut voor jullie beiden.
Tip 5. Een persoonlijke klik is belangrijk, de fit met het werk maakt het compleet.
Een persoonlijke klik is belangrijk. Zeker als je samenwerkt met jouw dierbare onderneming. Let echter op dat je je hierin niet te veel laat meeslepen op het emotionele vlak. Als jullie allebei van dezelfde kleding houden, jullie beide hetzelfde eten lekker vinden of bepaalde eettentjes kennen, elkaar kennen van vroeger, het nieuwe teamlid, moet wel over genoeg kwaliteiten beschikken om het werk goed uit te voeren.
Tip 6. Kijk verder dan alleen het CV (als je daar al naar kijkt).
In deze nieuwe tijd zijn CV’s niet meer echt leidend. Het geeft je een weergave, maar wat je vooral wilt weten of iemand datgene wat hij of zij heeft geleerd en ervaren ook kan toepassen. Natuurlijk is het belangrijk dat het nieuwe teamlid goede kwaliteiten, ervaring en wellicht zelfs diploma’s heeft, maar vraag vooral door waarom degene bepaalde keuzes heeft gemaakt. Niet alleen vanuit het CV maar in het leven. Wat waren belangrijke moment in het privéleven dat leidde tot bepaalde beslissingen. Wat waren de sleutelmomenten van deze persoon? Laat iemand bijvoorbeeld een dag meelopen of een proefopdracht maken. Zo kunnen jullie elkaar beter leren kennen en je in de praktijk kunt zien hoe iemand het werk verricht.
Tip 7. Volg je intuïtie én neem je verstand mee.
Je wilt supergraag dit nieuwe teamlid aannemen en je bent helemaal overtuigd dat dit haar of hem is. Het liefst neem je degene direct aan! Heb je al meer teamleden? Laat anderen dan ook kennis maken. Ga niet alleen op je eigen gevoel af, maar laat meerdere personen hun mening geven. Zo blijf je zelf ook scherp en kritisch. Een goed gevoel, je intuïtie laten meespreken is belangrijk. We zijn als mens toebedeeld met veel tools zoals ook onze mind dus laten we deze ook gebruiken en samenwerken.
Ik wens je een super waardevolle samenwerking met je nieuwe teamlid! Laat je weten als je voor het moment staat? Ik spar graag met je mee.